Magikernas natt

Ett annorlunda spel som helst ska spelas i mörker, flera av pjäserna är nämligen självlysande. Men det går också bra att spela i dagsljus. Spelplanen är en cirkulär skiva som ligger på en ställning några centimeter ovanför bordsytan. Varje spelare har en magiker (eller kanske snarare trollkarl), en pjäs med en speciell symbol. På spelplanen placeras kittlar, tre stycken för varje spelare. Kring dessa läggs sedan ett stort antal pjäser och brickor så att hela spelplanen är fylld. Deltagarna turas om att långsamt skjuta sin egen trollkarl över spelplanen. Då förskjuts de pjäser och brickor som finns på denna och plötsligt ramlar någon av. Då går turen vidare till nästa spelare. Den som lyckas få en av sina kittlar att hamna i den fördjupning som finns i mitten av spelplanen är vinnare. Ett plus för spelet är att pjäserna är av trä. (Enigma, uppfinnare Kirsten Becker och JensPeter Schliemann)

Spelet är för 2-4 deltagare från 5 år, angiven speltid är 10-20 minuter.

Portobello Market

Ett taktiskt byggspel där spelplanen är en stadskarta över Portobellos marknadsområde. Deltagarna kan vid sin tur antingen bygga ett torgstånd vid en gata eller ställa ut en marknadsbesökare på ett torg. Torgstånden har olika värden beroende på var på gatan de byggs. Marknadsbesökarna är av två slag, borgare och adelsmän, och de senare är mera värda än de tidigare. En bobby och en härskare har viktiga roller i spelet. Målet för spelarna är att samla poäng som de får för egna torgstånd vid färdigbyggda gator där det står marknadsbesökare (borgare, adelsmän eller härskaren) på de båda torgen i ändarna av gatan. Därutöver får man poäng genom att markera ett distrikt, dvs ett område som omges av tre eller fler gator. När härskaren som elfte och sista marknadsbesökare placeras ut får spelarna också extra poäng. Första gången kan det ta lite längre tid att spela spelet, men sedan handlar det om 3-40 minuter. (Lautapelit.fi , uppfinnare Thomas Odenhoven)

För 2-4 deltagare från 8 år, angiven speltid är 35 minuter.

Khet Laser Game

På ett rutat bräde har varje spelare ett antal pjäser där några består av en spegel eller en dubbelspegel. Den som är vid draget kan flytta en av sina pjäser ett steg eller vrida en pjäs ett kvarts varv. När han gjort sitt drag trycker han på en knapp och skickar då iväg en laserstråle. Denna reflekteras i speglarna och slutar antingen i en av spelplanens väggar eller i en av pjäsernas icke reflekterande ytor. Slutar strålen på en pjäs tas denna bort ur spelet, oavsett vems pjäs det är. Spelet går ut på att med strålen träffa motståndarens huvudpjäs.

(Enigma, uppfinnare Hooper, Segura & Larsson)

Spelet är för 2 deltagare från 9 år.

Spelen har tidigare gått att köpa hos diverse leksaksbutiker, likt BR leksaker och Toys R Us.